Matematik dalam Masyarakat Cina

Home » Fokus » Matematik dalam Masyarakat Cina

Oleh Wendy Cho

Pada 2007, BBC News membuat perbandingan antara dua jenis soalan matematik. Satu daripadanya ialah ujian mata pelajaran Matematik untuk pelajar di China, manakala satu lagi ujian matematik untuk pelajar di United Kingdom (UK).

Hasil ujian itu menunjukkan jurang perbezaannya yang ketara (lihat Rajah 1). Pelajar di China sangat cemerlang dalam ilmu matematik sehingga pada satu tahap yang tidak pernah dibayangkan dalam pemikiran umum. Fakta ini mungkin salah satu faktor yang menjadikan China kini muncul sebagai salah satu kuasa ekonomi dunia.

Bentuk kedua-dua soalan itu sahaja mendedahkan betapa majunya pengajaran mata pelajaran Matematik di China. Pelajar di China mempelajari ilmu matematik kompleks sejak kanak-kanak sehingga berumur 18 tahun. Sedangkan pelajar di UK pula jarang-jarang mengkaji ilmu matematik kompleks sehinggalah mereka berumur 16 tahun.

Di Amerika Syarikat (AS) pula, pencapaian mata pelajaran Matematik pelajarnya sedang mengalami krisis. Bahkan, kualiti pendidikannya turut berada di ambang kontroversi. Akhbar, Washington Post, pernah mengeluarkan sebuah rencana yang bertajuk, “Keyakinan Diri Tidak Semestinya Menjamin Markah Tinggi”. Menurut laporan akhbar tersebut, keputusan ujian antarabangsa pada 2003 dan tinjauan di 46 buah negara menunjukkan bahawa pelajar peringkat menengah yang paling mempunyai keyakinan diri di seluruh dunia ialah di Timur Tengah, Afrika dan AS. Daripada 10 buah negara yang menduduki ujian peringkat keyakinan tertinggi, hanya pelajar Israel dan AS memperoleh markah lulus. Namun, skor ujian mata pelajaran matematik mereka jauh lebih rendah daripada penuntut yang dianggap kurang keyakinan di Jepun, Korea, China (Hong Kong) dan Taiwan.

___

Rencana ini dipetik daripada Dewan Budaya April 2012.

Posted in: Fokus

Hantar Maklum Balas Anda