Festival Menambat Hati Pelancong

Home » Fokus » Festival Menambat Hati Pelancong

Oleh Jeniri Amir

Seorang pelancong asing, dalam sebuah di alam maya, menyatakan bahawa jika dia diberi peluang untuk memilih rantau yang perlu dikunjungi sepanjang hayatnya, rantau itu ialah Asia. Jika dipaksa untuk mengkhusus lagi, dia akan memilih Asia Tenggara. “Terlalu banyak yang dapat saya nikmati di rantau itu. Tiga tahun lalu, saya begitu mengagumi Thailand, namun cita rasa saya sudah berubah. Satu perkara yang saya setuju, tentang negara yang paling under-rated ialah Malaysia. Malaysia merupakan negara yang mempunyai banyak kelebihan. Saya pasti memilih Malaysia sebagai destinasi pelancongan kerana negara ini benar-benar bersifat Asia. Malaysia Truly Asia.”

Tidak syak lagi, negara 30 juta orang penduduk ini berhasrat untuk masuk ke dalam kategori 10 buah negara teratas yang paling banyak dikunjungi pelancong. Berdasarkan statistik World Tourism Organisation, pada tahun 2013, Perancis berada di tangga teratas dengan menarik 84.7 juta orang pelancong, diikuti Amerika Syarikat (69.8 juta), Sepanyol (60.7 juta), China (55.7 juta), Itali (47.7 juta), Turki (37.8 juta), Jerman (31.5 juta), United Kingdom (31.2 juta) dan Rusia 28.4 juta. Pada tahun 2013, kawasan Asia Pasifik berjaya menarik 248 juta orang pelancong antarabangsa, peningkatan sebanyak enam peratus berbanding dengan tahun 2012.

Bagi rantau ini, Jepun memperlihatkan peningkatan yang ketara sebanyak 24 peratus, daripada 8.3 juta pada tahun 2012 kepada 10.3 juta pada tahun 2013, diikuti Thailand sebanyak 2.7 peratus, daripada 18.8 juta pada tahun 2012 kepada 26 juta pada tahun 2013. Banyak negara menyedari sumbangan besar industri pelancongan kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK). Oleh itu, negara terbabit berlumba-lumba untuk merebut dan menarik pelancong dari pelbagai penjuru dunia, terutama pelancong kaya.

Jika kita perhatikan angka perbelanjaan pelancong antarabangsa di negara tertentu, pasti kita juga tidak mahu terlepas peluang. Perbelanjaan di China berjumlah AS$128.6 bilion, Amerika Syarikat AS$86.2 bilion dan Jerman AS$85.9 bilion. Bagi negara ini, sumbangan pelancongan kepada KDNK memperlihatkan peningkatan yang ketara, dijangka berkembang kepada 2.5 peratus pada tahun lalu, iaitu sebanyak RM125 bilion, berdasarkan KDNK sebanyak RM1 trilion pada tahun 2013.

Peningkatan jumlah kedatangan pelancong, secara langsung, akan meningkatkan pendapatan hasil daripada perbelanjaan mereka. Pendapatan daripada perjalanan antarabangsa mampu membawa masuk tukaran wang asing yang diperlukan bagi pelaburan utama. Berdasarkan tinjauan dan komen pelancong asing yang saya jejaki dalam pelbagai blog dan portal, antara sebab mereka suka mengunjungi Malaysia termasuklah penggunaan bahasa Inggeris yang meluas sehingga memudahkan mereka berkomunikasi, keindahan landskap, pusat beli-belah yang hebat, kepelbagaian budaya masyarakat pelbagai etnik, keenakan makanan, sejarah yang menarik, metropolis yang hidup, hutan tropika, kemesraan penduduk dan perasaan selamat.

Apakah strategi dan pendekatan terbaik untuk menarik para pelancong luar, terutama pelancong kaya ke negara ini? Adakah memadai dengan langkah yang diambil sebelum ini? Atau banyakkah lagi yang perlu kita lakukan bagi memastikan kita dapat berdiri sama tinggi dengan tiga negara teratas dari segi penarafan pelancongan?

***

Artikel ini dipetik dari majalah Dewan Budaya keluaran Januari 2015.

Posted in: Fokus, Pilihan Utama

Hantar Maklum Balas Anda